tirsdag den 13. september 2011

Spøgelseshuset

For noget tid siden så jeg inde på en bekendts facebookprofil et album fra en tur til et spøgelseshus.. Og straks når jeg ser sådan noget er min opmærksomhed vakt.. Jeg drages mod gamle, slidte og forladte huse.. Jeg kan ikke forklare hvorfor; måske er det tanken om alle de ting, der er foregået i huset før i tiden, måske er det for at mærke uhyggen og adrenalinen.. Men én ting ved jeg; jeg er vild med at gå og kigge på de gamle ting i husene: møbler, bøger, tallerkner, gamle tapeter på væggene, smukke gulve og på den måde blive sendt mange år tilbage i tiden.. Jeg bliver også dybt fascineret, når jeg er i det gamle DDR.. Jeg vil ind i alle de gamle huse og fabrikker, men det fik jeg desværre ikke lov til, men jeg fandt en gammel kirkegård og en nedlagt kirke.. FEDT! Men det fortæller jeg mere om en anden dag..
Min eftersøgning efter husets beliggenhed gik i gang, men det viste sig at være en del sværere end jeg først havde regnet med.. For N havde adressen, men jeg ville ikke skrive til ham, så prøvede at få den andre steder fra.. Men det lykkedes ikke rigtigt, så det endte med at to veninder og jeg kørte rundt en hel aften, for at lede efter huset, men uden held.. Så dagen efter fik jeg den præcise adresse af N og vi fandt det på krak, men alligevel var det svært at finde, fordi indkørslen var helt vokset til.. Helt tæt bevoksning af buske og græs..
Men vi fandt det! Og det var så fascinerende at gå ind i huset og lære om manden, der havde boet der.. Vi fandt ud af at den tidligere ejer døde omkring 1991 og siden da, har huset stået tomt, hvilket det i den grad bærer præg af.. Vi var derude efter mørkets frembrud, så det var svært at tage billeder, men tog derud et par dage efter i dagslys med mit kamera.. Lige en lille advarsel om billedspam ;)


Huset ser virkelig underligt ud.. Det er som om at han har bygget fire små huse sammen til et stort..

En "smuk" gammel havestue set udefra..

En plante har fundet vej ind gennem et smadret vindue..


En slyngplante er nu venner med den sorte peber..

Minder fra en svunden og farverig tid..

Jeg kan lige forestille mig, hvor smuk og dejlig denne havestue har været..
Vinduerne var så flotte og selvom de vilde planter nu har overtaget,
 kan man stadig se hvilket lys, der ville være..

Den gamle beboer kunne vist også li at bage :)

Man kan se at den gamle mand havde mange drømme og idéer for huset..
Han blev desværre aldrig færdig, inden det begyndte at falde fra hinanden igen..

2 kommentarer:

  1. Hold da op.. huset ser jo nærmest fredeligt ud om dagen!

    SvarSlet
  2. Jeg ved hvad du mener, drages imod... Love the pics! Man kan nkun drømme om hvordan huset har set ud i bedre dage...

    SvarSlet